• Koekelare
N-VA Koekelare

N-VA Koekelare stelt zijn kandidaten voor

Op 19 september 2012

N-VA Koekelare gaat vrij en vrank zijn kans. Voorakkoorden sluiten is uit den boze. “De kiezer moet ons een mandaat geven en al de rest is boerenbedrog”, stelt lijsttrekker Marc Devrome resoluut.

Marc Devrome hekelde ook de felle tegenkanting van andere partijen, die hij ondervonden heeft bij het samenstellen van zijn lijst. Telkens de naam van een kandidaat vroegtijdig uitlekte, werd die steevast benadert door een andere partij, om de kandiaat van gedacht te doen veranderen en dat is nier fair vindt de lijsttrekker van N-VA.

Met Paul Anseeuw (13de plaats) en Marianne Daenekindt (15de plaats) staan er twee kandidaten op de lijst die voorheen hun sporen al hebben verdient bij de vroegere Volksunie. Daarnaast maakte ex Open VLD-bestuurslid Peter Hemeryck de overstap naar de N-VA. Peter staat op de voorlaatste plaats.

De negentien kandidaten

Volgende negentien kandidaten presenteren zich op zondag 14 oktober aan de kiezer: 1) Marc Devrome, 2) Katrijn Dereeper, 3) Tom Taveirne, 4) Jan Van Hulle, 5) Monica Haezaert, 6) Stéphan Vermote, 7) Melissa Naeyaert, 8) Eveline Dewulf, 9) Greta Nouwynck, 10) Sabrina Germonprez, 11) Michelle Christiaen, 12) Frederik Rigole, 13) Paul Anseeuw, 14) Joke Declerck, 15) Marianne Daenekindt, 16) Glenn Velle, 17) Philip Hollevoet, 18) Peter Hemeryck en 19) Luc Schollier.

Versterking van jeugd- en sportbeleid

De voorbije jaren werden door het Koekelaarse gemeentebestuur enkele grote en dure sportaccommodaties gerealiseerd. Zo mochten we onder meer de nieuwe sporthal verwelkomen in “De Mote”. De projecten mochten gezien worden en zouden een impuls betekenen voor het Koekelaarse sportleven, zo stelt de N-VA Koekelare.

‘Toch moeten we vaststellen dat het gebrekkige onderhoud van de oude sporthal in Koekelare en het ontbreken van degelijke randinfrastructuur de meerwaarde van deze sportprojecten volledig in de schaduw stelt. Volgende voorbeelden moeten dat duidelijk maken: De meermaals gebrekkige aanleg van het nieuwe krachtbalveld doet ons vragen stellen. Bij regenweer verandert het veld in een modderpoel die niet bespeelbaar is. Zou een goede drainage geen oplossing kunnen zijn? Ook de kleedkamers in de oude sporthal zijn aan vernieuwing toe en met de parkeergelegenheid nabij de sporthal langs de Belhuttebaan en in “De Mote” is het pover gesteld. Op drukke dagen staan beide kanten van de oprijlaan vol met voertuigen wat de verkeersveiligheid voor ouders met jonge kinderen in het gedrang brengt’, aldus lijsttrekker Marc Devrome.

Jeugdhuis Den Deugniet

Het N-VA-bestuur deed wat veldwerk en bezocht enkele jeugdhuizen in de omringende gemeenten. ‘Ons recent nieuw jeugdhuis “Den Deugniet” waar meerderheidspartijen graag mee uitpakken in flyers en folders, kost de Koekelaarse jeugd véél te véél geld! Telkens kwamen we tot de vaststelling dat dergelijke hoge huurprijzen niet betaalbaar zijn voor een jeugdhuis’, stelt Devrome onomwonden. ‘Een voorbeeld moet dat duidelijk maken’, gaat een op dreef zijnde Devrome verder.

‘De huurprijzen voor jeugdhuizen in het naburige Gistel, worden met volgende formule berekend: het aantal vierkante meter oppervlakte vermenigvuldigen met twaalf maanden en met een halve euro. Jeugdclub “Het Jeugdforum” in de Gistelse deelgemeente Moere, betaald 100 vierkante meter x 0,50 euro/m2 x 12 maanden, is gelijk aan 600 euro per jaar! Dat is héél wat minder dan onze jongeren! Andere voorbeelden: “UZUZ” (met herberg inkomsten), betaalt 720 euro per jaar; SHIBAM (met herberg inkomsten) 357 euro per jaar; de Chiro 384 euro per jaar; Plus 13 betaalt 600 euro per jaar; de Stripotheek 600 euro per jaar en de Scouts Gisco Regenboog 566 euro per jaar’, doceert Marc Devrome ons.

‘Koekelaarse jongeren betalen 7.800 euro per jaar! Enkel en alleen voor de huur! Kan Koekelare echt niet beter’, zo vragen ze zich af bij de N-VA. Ook het speelpleintje voor onze allerkleinsten voldoet niet meer aan de hedendaagse reglementaire normen. Het zand is vervuild met allerlei glasscherven en dergelijke, ook ontbreekt er een deftige omheining tussen het speelplein en de Motevijver. Wat als een peuter één minuut aan de aandacht van de ouders of begeleiders ontsnapt en in de vijver terecht komt’, zo stelt de lokale N-VA-afdeling zich de vraag.

Gebrek aan visie

‘Sommige sportverenigingen blijven echter met hun beperkte middelen hun doelstelling trouw. In het huidige sportbeleid ontbreekt een duidelijke visie. Sommige sporttakken komen niet of te weinig aan bod. Ieder lid/speler op een gezonde, leerrijke en gedisciplineerde manier zijn/haar favoriete sport te laten uitoefenen op zijn/haar niveau. Zij worden door het huidige bestuur hierin echter niet voldoende ondersteund’, benadrukt Marc Devrome bloedserieus.

‘Omdat Koekelarenaars sport belangrijk vinden staan wij als N-VA- Koekelare achter een nieuwe, actieve en meer dynamische aanpak van ons lokaal sportbeleid: Herwaardering en versterking van de rol en organisatie van de uitvoerende en adviserende sportorganen (sportdienst en sportraad) van Koekelare. Focusverschuiving van projectinvestering naar versterkte middeleninvestering. Meer investeren in onderhoud sportinfrastructuur- en materiaal. Actieve promotie van sportbeoefening voor jong en oud door betere ondersteuning Koekelaarse sportverenigingen, meer aandacht voor het opleiden van lesgevers. Meer integratie van, uitwisseling en samenwerking met de verenigingen voor diverse nieuwe sporten in Koekelare.’

‘N-VA- Koekelare vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren in onze gemeente ook volop de kans krijgen om kind en jongere te zijn. Zij moeten de tijd en de ruimte krijgen om op te groeien en mogen daarbij gerust fouten maken. Dit neemt niet weg dat jongeren ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen. N-VA- Koekelare wenst een hernieuwde en versterkte aandacht voor de jeugdraad als spil van de inspraakmogelijkheden die jongeren in het lokale beleid kunnen hebben en de opmaak van een volwaardig integraal Jeugdbeleidsplan’, verduidelijkt Marc Devrome.

N-VA- Koekelare vindt het tevens belangrijk dat jongeren naar school, sportclub of jeugdbeweging kunnen gaan in hun eigen buurt. Dit is niet enkel veiliger en minder belastend voor het verkeer, maar versterkt op zijn beurt ook het sociale weefsel en de ontmoetingen
tussen ouders.

De N-VA-afdeling Koekelare wil volgende aandachtspunten op tafel gooien: kinderen en jongeren hebben ruimte nodig om te leven, daarom moet er blijvend geïnvesteerd worden in speelpleinen, een betaalbaar jeugdhuis, sportterreinen en groene ruimte. Daarnaast wil de N-VA ook meer sensibiliserings- en informatieacties over drugs, veiligheid in het algemeen en brandveiligheid van jeugdlokalen.

N-VA staat ook op de barricade voor meer uitgebreide ondersteuning van onze Koekelaarse jeugdverenigingen, zowel op financieel als op logistiek vlak. Het wil ook jongeren stimuleren om initiatieven te nemen, te experimenteren en allerlei activiteiten te organiseren (waarbij de formaliteiten tot een strikt minimum worden beperkt) zonder betutteling van het beleid, hieruit kunnen ze lessen trekken en ervaring opdoen. Tot slot vindt de N-VA dat de Koekelaarse jeugd mee moet betrokken worden in het organiseren van verbroederingsactiviteiten met onze omringende gemeenten.

Hoe waardevol vond je dit artikel?