• Koekelare
N-VA Koekelare

Nieuwe gezichten in schepencollege

Op 23 oktober 2012

Het nieuwe schepencollege: (vlnr) Dirk Ampoorter, Caroline Himpens, Marc Devrome, Patrick Lansens, Jessy Salenbien en Stijn Ramboer.

Het nieuwe schepencollege telt slechts twee bekende gezichten: burgemeester Patrick Lansens (SP.A) en sportschepen Dirk Ampoorter (SP.A) die nu ook ruimtelijke ordening en de groendienst erbij krijgt.

De vier resterende schepenen zijn allemaal nieuwe gezichten. Marc Devrome (NV-A) wordt schepen van openbare werken, patrimonium, landbouw en lokale economie. Jessy Salenbien (SP.A) krijgt cultuur, toerisme en senioren. Carole Himpens (SP.A) wordt schepen van huisvesting, jeugd, kinderopvang en feestelijkheden. Stijn Ramboer (SP.A) wordt voorzitter van het OCMW en schepen van sociale zaken en gezin. Kelly Tanghe wordt voorzitter van de gemeenteraad.

‘Bij de SP.A-fractie vallen enkele verrassingen te noteren als men enkel kijkt naar de voorkeurstemmen.Maar de mandaten zijn door de partij niet enkel op basis van de behaalde voorkeurstemmen toegewezen maar volgens een systeem van zeven criteria. Daarvoor is door alle kandidaten een protocol afgesloten en ondertekend voor de verkiezingen. De zeven criteria zijn het behalen van naamstemmen, de beschikbaarheid om het mandaat volwaardig te kunnen uitoefenen, de capaciteiten in functie van het mandaat en de bevoegdheden, het vormen van een zo sterk mogelijk team, de voldoende vertegenwoordiging van de beide geslachten, de geografische vertegenwoordiging over de gemeente en het verzekeren van de toekomst van de partij door voldoende jongeren in te zetten’, aldus Patrick Lansens.

‘Omdat er nog nooit een vrouwelijke burgemeester was in Koekelare is Kelly Tanghe meteen de eerste dame in de geschiedenis van Koekelare die de gemeenteraad zal voorzitten. Daarbij is de OCMW-voorzitter geen verkozen gemeenteraadslid en zal de nieuwe Koekelaarse gemeenteraad in totaal twintig leden tellen. De OCMW-voorzitter heeft daar enkel een raadgevende stem’, zegt Patrick Lansens.

Hoe waardevol vond je dit artikel?