• Koekelare
N-VA Koekelare

Vlaanderen Feest 2013 in Koekelare eindigt met valse noot

Op 10 juli 2013

Voor het grote meezingfeest had de cultuurraad een beroep gedaan op de coverband “De Wilfrieds” uit Ingelmunster. En de leider van de band, Hans Denturck, zorgde met tal van Vlaamse- en Hollandse hits en meezingers, meteen voor de nodige sfeer en ambiance. Geen vuiltje aan de lucht zou je denken, iedereen dik tevreden, maar zoals zo vaak…. Komt de aap altijd maar op het laatst uit de mouw.

Valse noot

Toen het afscheid naderde en Hans Denturck van De Wilfrieds, het laatste nummer aankondigde, riepen enkele N-VA-ers na afloop om het volkslied “De Vlaamse Leeuw”. Helaas stond dit nummer blijkbaar niet in hun setlist en vertikten het dan ook om De Vlaamse Leeuw muzikaal tot leven te wekken. Een valse noot met mogelijks verstrekkende gevolgen. N-VA schepen Dirk Devrome, N-VA voorzitter Jan Van Hulle en enkele tientallen sympathisanten zetten dan maar zelf, a capella, hun versie van De Vlaamse Leeuw in.
Na afloop klampte schepen Devrome mij aan en deed zijn beklag over het niet spelen van De Vlaamse Leeuw, volgens hem nochtans een verplichting voorzien in het decreet, wanneer je als inrichter werkt onder de vlag “Vlaanderen Feest” en subsidies in dit kader ontvangt. Een persnota zou volgen en de zaak zou nog een staartje krijgen zo zei schepen Marc Devrome als afscheid.

En inderdaad, in de loop van zaterdag 6 juli stak er in mijn mailbox een persnota opgemaakt door N-VA- voorzitter Jan Van Hulle.

‘N-VA Koekelare betreurt dat er tijdens de activiteit van de cultuurraad ter gelegenheid van Vlaanderen Feest, geen aandacht was voor het Vlaamse volkslied’, zo begint de persnota. ‘In de wetteksten over deze materie staat nochtans duidelijk omschreven dat er bij het begin en/of het einde van de activiteit, plaats moet voorzien zijn voor het Vlaamse volkslied.’
Daarna volgden de richtlijnen voor de uitvoering van het Vlaamse volkslied en de voorgeschreven gelegenheden waarop het Vlaams volkslied gespeeld moet worden.

Cultuurraad gaat in de fout

Naar analogie van de verplichte reglementering voor het hijsen van de vlag van de Vlaamse Gemeenschap werd door de decreetwijziging van 18 mei 1999 (wijziging van het decreet van 7 november 1990) het uitvoeren van het Vlaams volkslied verplicht voorgeschreven in de onderstaande gevallen: Het volkslied van de Vlaamse Gemeenschap moet gespeeld worden bij officiële plechtigheden, ter gelegenheid van de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap (11 juli), georganiseerd door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschapscommissie, of een provincie of gemeente van het Nederlandse taalgebied. Het Vlaams volkslied moet gespeeld worden bij het begin of bij het einde van de plechtigheid, zo staat te lezen in de persnota.

‘Aangezien het hier gaat om plechtigheden “ter gelegenheid” van de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap, houdt dat dus in dat de verplichting niet alleen geldt op 11 juli zelf, maar ook op andere data rond 11 juli. Veel 11-julivieringen vinden immers niet op 11 juli zelf plaats. Door de formulering in het decreet van 7 november 1990 worden ook die officiële plechtigheden aan de verplichting onderworpen’, benadrukt N-VA voorzitter Jan Van Hulle.
‘Wij waren dan ook bijzonder verbaasd dat er na het optreden van bovengenoemde band door de zanger geweigerd werd om het Vlaamse volkslied te spelen. Ook vanuit de cultuurraad kwam er geen enkel initiatief om de Vlaamse Leeuw ten gehore te brengen. Er restte de aanwezige leden en sympathisanten van N-VA dan ook geen andere mogelijkheid, om zelf hulde te brengen aan het Vlaamse volkslied. We verbaasden ons ook over het feit dat er vanuit de cultuurraad niemand op de hoogte bleek te zijn van het feit dat er bij een dergelijke gelegenheid verplicht aandacht moet zijn voor het Vlaamse volkslied.’

Mogelijks een klacht

‘In het naburige Torhout was er een soortgelijke activiteit en daar kwam de burgervader zelf het podium op om de Vlaamse Leeuw mee te zingen. Of moet dit “niet op de hoogte zijn”, gekaderd worden in de aversie van bepaalde leden van de cultuurraad tegenover de N-VA?’

‘Wij stellen ons dan ook de vraag of deze avond al dan niet een activiteit ten voordele van de Vlaamse feestdag was of het gegeven van “Vlaanderen feest” gewoon gebruikt werd om subsidies van de Vlaamse regering te kunnen bekomen. N-VA Koekelare zal zich dan ook beraden over het al dan niet neerleggen van een officiële klacht tegenover de cultuurraad’, stelt Jan Van Hulle nog in de persnota.

‘N-VA Koekelare betreurt dat zo’n mooie avond op dergelijke manier moet afgesloten worden. Wij hadden dit liever anders gezien en hopen dat er in de toekomst misschien kan samengewerkt worden tussen N-VA en cultuurraad om van deze avond een echt Vlaams feest te maken’ zo vermeldt de persnota tot slot.

Consequenties
Of de soep daadwerkelijk zo heet zal gedronken worden als ze geschonken werd, is de vraag…. Maar wat zijn de consequenties indien N-VA toch officieel een klacht indient. ‘Als wij officieel klacht indienen, dan riskeert de cultuurraad dat ze hun subsidies om dit feest op poten te zetten, verliezen. De cultuurraad organiseert dit feest onder de noemer “Vlaanderen Feest” en ze gebruiken ook het officiële logo. Daar hangen bepaalde voorwaarden aan vast en die dienen gerespecteerd te worden’, stelde schepen Devrome na afloop van het feest. ‘Of we klacht indienen, weet ik niet, dat zal besproken worden op de eerstkomende N-VA bestuursvergadering.’

Kaping Vlaamse Feestdag

Uiteraard was het niet spelen van De Vlaamse Leeuw, het gespreksonderwerp van de daaropvolgende dag tijdens de stratenloop in Koekelare. Eén politieke partij: (Opbouw Koekelare/Groen Koekelare), maakte reeds officieel hun standpunt bekend in het hele dispuut. Om volledig te zijn geven we hierna de zienswijze van Opbouw Koekelare/Groen Koekelare.

Onder de titel “Vlaamse Feestdag wordt gekaapt door N-VA”, schrijft Opbouw Koekelare/Groen Koekelare het volgende: ‘Opbouw Koekelare/Groen Koekelare betreurt het feit dat het Vlaamse volksfeest door N-VA Koekelare opnieuw politiek moet misbruikt worden. Het toont aan dat we nog een lange weg af te leggen hebben in Koekelare. Het is al elk jaar dat de gemeente Koekelare een dergelijk volksfeest organiseert en dit in samenwerking met de cultuurraad.’

‘Het is ongezien dat de N-VA die een kartelpartner is van de SP.A in Koekelare, op een dergelijke manier oppositie voert tegen de initiatieven in van zijn kartelpartner waartoe schepen van cultuur Jessy Salenbien behoort. Over loyaliteit gesproken…..Is dit iets wat binnen het schepencollege kan besproken worden?’

‘Het is ook ongezien dat de Vlaamse feestdag opnieuw door de N-VA wordt gekaapt. Enkel hun dictaat is wet, dit is iets wat ik niet kunnen vind. De Vlaamse feestdag is een feestdag van alle Vlamingen. De cultuurraad zorgt er juist voor dat er een serene Vlaamse feestdag wordt georganiseerd voor alle partijen, waar niemand aanstoot aan hoeft te nemen. Jammer dat dit opnieuw gebeurt’, reageert Vermaut namens Opbouw Koekelare/Groen Koekelare.

Hoe waardevol vond je dit artikel?