• Koekelare
N-VA Koekelare

Het verhaal van N-VA spreekt Jan Van Hulle enorm aan

Op 13 oktober 2012

Jan Van Hulle prijkt op de vierde plaats op de lijst N-VA. Jan ziet wel brood in de politiek, heeft een uitgesproken mening, maar weet evengoed als iedereen dat het verdomd moeilijk is om mensen te doen kiezen voor verandering.Jan Van Hulle is opvoeder (Jaarverantwoordelijke tweede jaar) van beroep. In die functie is hij werkzaam in het VTI te Roeselare. Naast zijn job is Jan graag onder de mensen en houdt hij van fietsen, lezen en voetbal kijken.

Zijn motivatie om deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen formuleert hij als volgt: “Politiek interesseert me wel en ik heb over een aantal dingen een duidelijke mening en ben niet bang om die te laten horen. Als je dan de kans krijgt om, samen met een jonge partij, mee te schrijven aan een nieuw verhaal, dan laat je die kans niet liggen. Ook het gegeven dat mijn grootvader politiek actief was in zijn gemeente, zal waarschijnlijk wel meegespeeld hebben”, steekt Jan van wal.

“Het verhaal van N-VA spreekt me aan, ze leerden ons terug fier te zijn op ons ‘Vlaams’ zijn. Ook de bestuursmensen van N-VA Koekelare konden me overtuigen met hun verhaal; ze prediken een verhaal van soberheid en realiteit, komen niet af met de meest absurde luchtkastelen en daar kan ik me 100 procent in vinden”, verklaart Jan zijn keuze voor N-VA.

Het aspect ‘Veiligheid’ daar ga ik voor

Ook bij Jan Van Hulle peilden we naar zijn persoonlijke ambities en zijn speerpunten. En ook daar heeft hij een uitgesproken mening over, en staat hij met beide voetjes op de grond. “Als nieuwkomer op een nieuwe lijst moet je, denk ik, nog niet te hoog van toren blazen. Maar als de mogelijkheid zich voordoet om een rol te spelen, dan zal ik die met beide handen en veel enthousiasme aannemen. Wat die rol kan zijn, hangt echter af van de uitslag van de verkiezingen.”

“Ik wil gaan voor een veiliger Koekelare en dan ‘veilig’ in vele facetten: verkeer, werk en vrije tijd om er maar enkele te noemen. Om zich goed in zijn vel te voelen moet een mens zich veilig voelen. Veilig kunnen fietsen, veilig kunnen wandelen in het bos, veilig kunnen sporten,…. Ik wil graag een Koekelare waar kinderen plaats hebben om kind te zijn, waar volwassenen zich ‘thuis’ voelen en waar ouderen rust kunnen vinden”, oppert Jan bewust.

“Het huidige bestuur realiseerde een hoop mooie dingen, maar vergat soms wel eens de nazorg. De Ringlaan kreeg een prachtig fietspad tot ze plots ophoudt en je verplicht wordt om de weg op te gaan of het voetpad te nemen; op de wijk Nieuwenhove staat er prachtig plein waar niets gebeurd, terwijl enkele banken en een paar speeltoestellen ervoor kan zorgen dat de mensen terug buiten komen; het kerkhof van De Mokker werd prachtig opnieuw aangelegd maar de muur er rond en het voetpad lijken uit een oorlogszone te komen. En zo zijn er veel kleine dingen, die voor wrevel zorgen bij de mensen. Deze dingen aanpakken zou het welbevinden ten goede komen”, zegt Van Hulle kordaat.

Meer parkeermogelijkheden

Het huidige beleid deed zijn best, maar ging de voorbije maanden ten onder aan onderling gekibbel en dat vind Jan jammer beweert hij. “Er is nog veel werk aan de winkel, onder andere op het vlak van mobiliteit en wonen. Er moet zeker en vast extra parkeermogelijkheid komen in Koekelare. En ook hernieuwde aandacht voor de wegen van die parkings naar het centrum. Wanneer mensen door een donker bos moeten om het centrum te bereiken, dan laten ze die parking ook links liggen”, zegt Jan klaar en duidelijk.

“Wat het aantrekkelijk maken van de Dorpsstraat betreft en om van de Dorpstraat terug ‘de straat’ van Koekelare te maken, zal er nog veel water naar de zee vloeien en heel wat werk moeten gedaan worden.”

“Bij de hernieuwing van de straat is er onvoldoende aandacht geschonken aan de voetgangers en aan de fietsers, is er onvoldoende parkeergelegenheid en dat maakt dat de mensen liever elders hun aankopen doen. Er moet een grondige studie komen waarbij wordt rekening gehouden met alle betrokkenen, zegt Jan Van Hulle overtuigend.

“Op het overzicht dat dinsdag in de krant stond, kon je afleiden dat Koekelare als een van de weinige gemeenten voldoende sociale woningen heeft. Moeten we dan niet opteren om af en toe een verkaveling te voorzien zonder sociale woningen? Koekelare moet zich meer profileren naar een gemeente waar mensen die werken (en woonden) in de grote steden, rust kunnen vinden zonder de ongemakken van de grootstad.”

“Ik denk dat er nu eindelijk werk moet gemaakt worden van de uitbreiding van het industriepark. Meer bedrijven in Koekelare zorgt voor meer werk in eigen gemeente en dat kan je alleen maar toejuichen. En we moeten ervoor zorgen dat de bedrijven zich goed voelen, dat ze gehoord worden, dat ze zich kunnen integreren. Een aanspreekpunt voor die mensen in de gemeente zou al een grote hulp zijn”, aldus nog de jonge nieuwbakken politicus.

Gemis aan blauw op straat

Vind jij dat er een onveiligheidsgevoel heerst in Koekelare? Moet het gevoerde beleid aangepast worden, moet er door de politie strenger opgetreden worden en wat wil jij uiteindelijk op dat vlak veranderd zien, vroegen we tot slot aan Jan Van Hulle. En ook nu moet de jonge politicus niet lang nadenken vooraleer hij antwoordt.

“Ik mis de voorbije jaren inderdaad wat blauw in de straat. Maar ik wil benadrukken dat ik ervan overtuigd ben dat de Koekelaarse politiemensen meer dan hun best doen. Maar door de centralisatie van de politiediensten bestrijkt de zone waarin ze moeten werken een gigantische oppervlakte. Ik denk dat veel mensen in Koekelare nog nooit een woord gezegd hebben tegen hun wijkagent, omdat die gewoonweg niet te tijd heeft om ‘zijn wijk’ eens te bezoeken. En dat is jammer. En in dit opzicht volg ik volledig onze lijsttrekker als die stelt dat investeren in een gebouw in Diksmuide niet kan met de centen van de mensen uit Koekelare. Laat het blauw maar terug floreren in Koekelare en ik ben ervan overtuigd dat het vandalisme, het sluikstorten en de overlast kan teruggedrongen worden. De politie speelt een grote rol in het veilig voelen, maar ook de mensen moeten hun rol spelen. Niet de ogen sluiten voor dingen die niet kunnen, maar optreden”, besluit Jan Van Hulle op ernstige toon.

Hoe waardevol vond je dit artikel?