N-VA Koekelare wil beter doen met minder

Op 6 september 2012

Op vrijdag 14 september 2012 maakt N-VA Koekelare zijn kandidatenlijst bekend, zo vernam ik maandagavond op de slotdag met Milk Inc als top of the bill, van het schitterende vierdaagse nazomerfestival Koekelare Leeft, uit de mond van lijsttrekker Marc Devrome.

Maar toch liet N-VA Koekelare al enigszins in hun kaarten kijken, door enkele van hun speerpunten prijs te geven. En van die speerpunten draait uiteraard om de centen en om het financiële beleid van de gemeente.

Beter doen met minder

“Een financieel realistisch, gezond en voorzichtig beleid voeren of met andere woorden gezegd: ’beter doen met minder’, is onze boodschap opent lijsttrekker Marc Devrome ons gesprek. “Koekelare int belastingen in verhouding met het aantal inwoners. Vele van deze middelen worden gepuurd uit de inkomsten van onze hardwerkende burgers. Koekelare heeft echter door goed financieel beleid geen te hoge schulden per inwoner! Dit is een gevolg van het goede investeringsbeleid van de laatste jaren waarvoor heel wat financiële middelen voor handen waren.”

“Het gemeentebestuur is zelf verantwoordelijk voor de belastingen die ze invoeren en de schulden die ze aangaan. De komende jaren echter, kan de economische crisis en de minimale economische groei, tot gevolg hebben dat de inkomsten minder snel of helemaal niet zullen stijgen. Subsidies en toelagen van federale en Vlaamse overheid zullen verminderen. Reken daarbij ook de stijgende kostprijs van de pensioenen (gemeentepersoneel, zowel contractueel als statutair), stijging algemene werkingskosten, stijgende uitgaven voor lonen van personeel door blijvende inflatie en de noodzakelijke maar niet zichtbare investeringen’ en je begrijpt dat de broekriem zal moeten aangehaald worden.”

“N-VA Koekelare wenst dan ook dat na de verkiezingen het pad van een voorzichtig en transparant financieel beleid onder waakzaam N-VA oog verder wordt bewandeld. Bovendien dienen er regelmatig efficiëntieoefeningen (vb. tussen gemeente en OCMW) te worden doorgevoerd voor het gevoerde beleid. N-VA Koekelare wenst hiermee ‘als goede huisvader’ de financiële toekomst van de komende generaties Koekelarenaars te vrijwaren. Wij zullen niet aanvaarden dat de Koekelaarse inwoner opgezadeld wordt met de factuur van een te duur investeringsbeleid. Wij pleiten voor een financieel realistische, betaalbare en realiseerbare langetermijnvisie in Koekelare”, doceert Marc Devrome.

Parkeerbeleid & mobiliteit

Maar de N-VA die voor het eerst in Koekelare met een afzonderlijke lijst naar de kiezer trekt, heeft volgens Marc Devrome nog andere pijlen op hun boog. Zo willen ze dat de komende bestuursmeerderheid – waarvan ze hopen deel uit te maken – verhoogde aandacht schenkt aan de mobiliteitseffecten bij ruimtelijke keuzes.

“Mobiliteit vormt een steeds groter wordende uitdaging voor elke gemeente” vervolgt Devrome zijn uiteenzetting. “Mobiliteit vormt het gevolg van onze steeds groter wordende verplaatsingsbehoefte. De wijze waarop we die verplaatsingsbehoefte vorm geven, heeft een niet te onderschatten impact op sociaal, ecologische en ruimtelijke aspecten van ons dagdagelijkse leven. Onze maatschappij heeft stilaan de grenzen bereikt van wat we ecologisch en ruimtelijk aankunnen”, onderstreept de Koekelaarse ondernemer.

“Het is daarom voor N-VA Koekelare belangrijk dat in de volgende legislatuur verhoogde aandacht wordt geschonken aan de mobiliteitseffecten bij ruimtelijke keuzes en dit een volwaardig aspect wordt van het dagelijks bestuur. Naast het verkeerskundig aspect zijn ook leefbaarheid en beleving van cruciaal belang bij inrichting van de publieke ruimte”, zo stelt Marc nadrukkelijk.

Te weinig parkeerplaatsen

“De populariteit van Koekelare kent ook zijn keerzijdes. Het huidig gemeentebestuur vergat dat het absoluut noodzakelijk is een behoeftemeting te doen naar creatie van extra parkeerplaatsen. De parkeerproblemen hebben zodanige proporties aangenomen dat ingrijpende maatregelen onafwendbaar en prioritair zijn! Er zijn te weinig parkeerplaatsen voor inwoners en bezoekers. N-VA Koekelare wenst mee te denken over de aanleg van parking, overleg met de burger in verband met parkeergelegenheid en het creëren van een publiek draagvlak, lijkt ons hierin onontbeerlijk.”

“Bij invoering van tijdelijk parkeren, stellen wij de oprichting voor van een mobiliteitsfonds, waarbij de inkomsten opnieuw geïnvesteerd kunnen worden in het mobiliteitsbeleid (aanleg en onderhoud van wegen en fietspaden en parkeerplaatsen. Aandacht voor veilige fietspaden en fietscomfort in onze gemeente door het invoeren van kleine maatregelen zoals onder andere de aanleg van fietspaden en het creëren van doorsteken, alsook het uitbouwen van voldoende en goed uitgeruste fietsstallingen, oplaadpunten voor elektrische fietsen, enz., lijkt ons geen overbodige luxe. Inzetten op het promoten van de fiets voor korte verplaatsingen moet zeker aan de orde komen.”

Verder wenst N-VA Koekelare, de oprichting van een verkeers- en mobiliteitscommissie voor de opvolging van het lokale mobiliteitsbeleid. Voor N-VA Koekelare moet verkeersveiligheid een absolute handhavingprioriteit blijven in de lokale politiezone, met een nog verhoogde aandacht rond scholen. N-VA Koekelare wenst eveneens de creatie van een duidelijk wettelijk kader rond parkeerbeleid en bewaking via een faire handhaving. N-VA wil inzetten op een nog meer leesbaarderheid van het openbaar domein voor de weggebruikers. “Aan de inrichting van een weg bijvoorbeeld, moet een automobilist nog beter zien dat hij zich in een schoolomgeving bevindt en dus trager gaat rijden”, verdedigt Marc Devrome zijn visie.

Invoeren ondernemingsloket

Tot slot geeft Marc Devrome het stand van N-VA weer op het vlak van ondernemen in Koekelare. “Wij gaan voor een ‘ondernemingsvriendelijk’ Koekelare”, zegt Devrome enthousiast. “Op economisch gebied kent Koekelare twee gezichten. De aantrekkingskracht van de gemeente zorgt niet voor een bloeiende economische omgeving. Er is in de laatste jaren géén enkele vierkante meter industrie- of ambachtelijke grond gecreëerd!”

“Koekelare centrum heeft het moeilijk om van de economische welvaart mee te genieten. Het centrum moet mooier, levendiger en welvarender worden gemaakt. Koekelare centrum (o.a. de Dorpstraat) moet terug bruisen! Voor N-VA Koekelare gaat de lokale economie en het toerisme hand in hand. Koekelare steunt deels op de lokale economie, want dat is de motor van het handelsleven in Koekelare”.

“De partij wil de centrumfunctie beter trachten te ondersteunen door het voeren van een ondernemingsvriendelijk beleid. Wij willen een gemeentebestuur met een warm hart voor de middenstanders, en middenstanders met een warm hart voor Koekelare! Daarom vindt N-VA Koekelare dat het beter zou zijn om toerisme en lokale economie beter op elkaar af te stemmen. Deze synergie zou moeten leiden tot een degelijk en beter op elkaar afgestemd toeristisch en economisch beleid”, aldus nog Marc Devrome.

Maar dat is bijlange nog niet alles. Marc Devrome en zijn team hebben nog andere aandachtspunten voor het realiseren van een ‘ondernemingsvriendelijke’ gemeente. Zo willen ze de invoering van een ondernemingsloket waar alle middenstanders terecht kunnen met hun vragen. Hierbij kan administratieve hulp geboden worden voor startende ondernemingen, hulp bij vergunningen, enz. Bovendien moet dit loket dienen als informatieverstrekker voor de lokale handelaar. N-VA Koekelare wenst een lokaal ondernemingsloket die meedenkt met ondernemingen!

Extra aandacht voor de sociale economie die de kans op werk biedt voor de meest kwetsbare groep van laaggeschoolden en langdurig werklozen, alsook extra jobcreatie door Koekelare aantrekkelijker te maken voor bedrijven, staat eveneens op hun verlanglijstje. Daarbij denken ze eraan om stante pede versneld werk te maken van de nieuwe industriezone. “Dit sleept nu al lang genoeg aan”, weet Devrome nog tot besluit.

Hoe waardevol vond je dit artikel?